اوقات شرعی به افق شهرها


خانه » بازتاب شرطی » استفاده از قانون پاولف در ایجاد خوشحالی و سرور,بخش دوم

استفاده از قانون پاولف در ایجاد خوشحالی و سرور,بخش دوم

استفاده از قانون پاولف در ایجاد خوشحالی و سرور,بخش دوم

استفاده از قانون پاولف در ایجاد خوشحالی و سرور,بخش دوم

پس از رفتن به مدرسه

اولین روزی که دخترم به کلاس اول مدرسه رفته بود، وقتی به خانه برگشت و کتابش را باز و شروع به نوشتن مشق نمود مادرش چند شکلات روی کتابش گذاشت، پاهپاهی این عمل انجام می شد.

بالاخره نتیجه این شد، که دختر من وقتی کلاس چهارم را تمام کرد بیش از ۶۰ جلد کتاب داستان کودکان مطالعه کرده بود، ایام تابستان هر دو یا چند روز یک کتاب داستان می خواند، از صبح تا شب میخواند، در کلاس پنجم وقتی مادرش مجله زن روز را می گرفت، در فاصله یک یا دو روز تمام مطالب آن را از اول تا آخر مطالعه می کرد، و الان که در کلاس ششم است، خودش شب و روز درس می خواند و از خواندن، دیکته و انشاء اغلب اوقات حداکثر نمره را می گیرد.

ولی چیزی را که من فراموش کردم، علاقه مند نمودن دخترم به درس ریاضیات بود، با اینکه ریاضیاتش متوسط و به طرف خوب است و با وجود این مانند خواندن علاقمند نیست و علاقمندی بیش از حد این طفل نسبت(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) به مطالعه نگرانی بزرگی را تولید کرده، چشم هایش ضعیف شده، زیرا روزهای تعطیل از صبح تا ساعت ۱۱ شب یک یا چند جلد مجله و کتاب می خواند، در خیابان کتاب می خواند، در اتوبوس کتاب می خواند.

ملاحظه بفرمایید، که من به دخترم هیچ نصیحتی نکردم که درس بخواند زیرا میدانم که نصیحت نه تنها اثری ندارد بلکه برخی اوقات مضر بوده و نتیجه عکس دارد، یعنی کودک احساس فشار می کند و در داخل و درون خود تلاش می کند که اگر فرصت پیدا کند، از زیر این فشار  خود را خلاص کند.

پس به کودک نباید اصلاً برای درس خواندن فشار وارد آورد، چه برسد به تنبیه کردن.

حال ببینیم اگر کودک برای درس خواندن یا ضمن درش خواندن تنبیه شود چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

تنبیه به جای ضربه الکتریکی است که به موش وارد می شود، و نتیجه اش در موش عقب رفتن و در طفل ایجاد نفرت می باشد و چون ضربه همراه و مجاور با کتاب و درس مثل زنگ چانشین تنبیه می شود، و طفل با دیدن کتاب و درس بی‌اختیار و بی اراده حالت نفرت، درد و ناراحتی احساس می کند:

به هر حال نتایج تنبیه به قرار زیر است:

۱- از بین رفتن استعداد: اگر استعداد طبیعی طفل برای درس خواندن صد در صد باشد، چنانچه آموزش و پرورش توأم با  تنبیه شود این استعداد او به مرور کم می شود تا جایی که جزو شاگردان رتبه آخر خواهد شد.

۲-خاصیت فنری تنبیه: تنبیه و ترس شبیه فشاری است که به فنر وارد می شود، به محض اینکه این فشار از بین رفت فنر آزادانه می جهد، به همین جهت کودک هنگام درس خواندن به محض این که احساس کند، پدر یا مادرش در خانه نیستند یا مشغول کاری هستند شروع به بازی می کند و از درس خواندن و مشق نوشتن طفره می رود.

۳-جبران به شکل عصیان: طفل تا مادامی که طفلی ضعیف و ناتوان است ترس و تنبیه را می پذیرد، ولی همین که بزرگ و قوی شد به جبران فشار و تنبیهات گذشته عصیان و مخالفت می کند، و برای جبران از درس خواندن منصرف می شود، زیرا از کتاب نفرت دارد.

۴-نادرست دانستن همه نصایح پدر ومادر: دکتر محمود صناعی رئیس دانشکده روانشناسی تهران در ترجمه اصول روانشناسی «نرمان ل. مان» در مبحث بازتاب شرطی پاولف می نویسد:

«…اما اگر رابطه کودک و پدر رابطه محبت و احترام نباشد، ممکن است خلاف ان عمل کند که پدر می خواهد.»

طبق قانون بازتاب شرطی، چون نوجوانی در تمام دوران طفولیت مورد اذیت و آزار و تنبیه بوده، لذا در نوجوانی بی اختیار (سایت هیپنوتیسم دات آی آر)و بی اراده با همه نصایح و پند و اندرزهای پدر و مادر مخالفت خواهد کرد. و به صحبت های دوستان بی تجربه خویش بیشتر توجه خواهد نمود. و همین روش نتیجه فرار نمودن کودکان از منزل و ارتکاب سایر جرائم خواهد شد. تنبیه تا حدودی کم و فقط در زمانی که برای ایجاد «شرطی» به کار رود لازم است. .

ادامه دارد. . . (بخش بازتاب شرطی)

دیدگاه های این نوشته

دیدگاه شما

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

تبلیغات

inapply team | All Rights Reserved - © 2012

باز نشر مطالب هیپنوتیسم دات آی آر تنها با ذکر نام و آدرس سايت مجاز مي باشد .