اوقات شرعی به افق شهرها


خانه » شعور باطن » تقسیم بندی شعور باطن,نهاد,خود,فراخود

تقسیم بندی شعور باطن,نهاد,خود,فراخود

تقسیم بندی شعور باطن,نهاد,خود,فراخود

تقسیم بندی  جدید فروید

«نهاد»- «خود»- «فراخود»

 فروید اراده، رفتار و اعمال و افکار انسان را تحت تأثیر «نهاد»، «خود» و «فراخود» می‌داند.

«نهاد» نیرویی است شبیه «لی‌بیدو» که انسان را به سوی عشق‌جویی و کسب لذت می‌کشاند. «فراخود» سازمانی است درونی که نیروی خود را از عرف و عادات اجتماع و قانون و تعلیم و تربیت و مذهب کسب می‌کند.

«خود» شعور و آگاهی زمان حال و ظاهراً بی طرف ما است که گاهی تحت تأثیر «نهاد» و گاهی تحت فرمان «فراخود» قرار می‌گیرد.

تا این‌جا فهمیدیم و شناختیم که «لی‌بیدو»  چیست و چکاره است و چه تأثیری در سرنوشت انسان دارد و به عبارت دیگر چه بلایی در زندگی بر سر اولاد‌ آدم می‌آورد و اما فروید سال‌ها بعد برای تکامل کشف خود تقسیم بندی شخصیت انسان را عوض کرد و به جای خودآگاهی و ناخودآگاهی کلمات «نهاد»، «خود» و «فراخود» را به کار برد.

کلمه «نهاد» ترجمه لغت انگلیسی «اید» است که این کلمه را به «او» ترجمه کرده‌اند، و کلمه «خود» ترجمه «اگو» می‌باشد که آن را «من» هم ترجمه کرده‌اند و کلمه «فراخود» ترجمه کلمه «سوپراگو» می‌باشد که شما در برخی کتاب‌های روانشناسی می‌بینید که این کلمه را «من برتر» هم ترجمه کرده‌اند.

تعریف نقش  و بازی‌های این سه عامل بسیار شیرین و شنیدنی است و چون در بیان نظرات هیپنوتیزمی و بیماری‌های روانی به این سه عامل خیلی احتیاج داریم، لذا کمی آنها را بیشتر معرفی می‌کنم.

جوانی در رختخواب زنی شوهر دار

در یکی از تابستان‌ها نیمه‌های شب بود که در روی پشت‌بام سروصدایی بلند شد، زنی داد و فریاد می‌کرد، خجالت بکش برو گمشو. بعد معلوم شد که جوان ۲۴ ساله‌ای  با استفاده از غفلت شوهر در پشت‌بام به رختخواب  زنی رفته است.

حال از نظر روانکاوی مبارزه درونی این جوان را بررسی می‌کنیم. در این جوان نیرویی به نام شهوت وجود داشته که به او دستور داده که به رختخواب زن شوهردار برود، که این نیرو را فروید «نهاد» نامگذاری کرده است و البته شکل و قیافه و اخلاقیات «نهاد» عیناً  شبیه همان «لی‌بیدو» است و هیچ فرقی با آن ندارد.

جوان به دستور «نهاد» بر می خیزد که به رختخواب زن برود، ولی اخلاقیات و مقررات اجتماعی به او می‌گوید که این عمل زشت است، گناه است، به علاوه ممکمن است موجب آبروریزی شود. جوان بین دو نفر گیر می‌کند یکی «نهاد» یا همان «لی‌بیدو» که به او دستور می‌دهد «برو به عشقش برس» و یکی دیگر مقررات اجتماعی و اخلاقی و تعصبات مذهبی که فروید این مقررات اجتماعی و تعلیم و تربیت اخلاقی را «فراخود یا سوپراگو» نامیده است.

بالاخره «نهاد» موفق می‌شود که زورش بر «فراخود» بچربد و «خود» جوان را وادار کند که به رختخواب زن برود.

در این رویداد می‌بینیم سه عامل وجود دارد یکی «نهاد» که به جوان می‌گوید به رختخواب زن برو، نفر دوم که می‌خواهد جلو کار او را بگیرد، عامل «فراخود» است که عبارت از مقررات و اخلاقیات و مسایل مذهبی و نقش تعلیم و تربیت است، نفر سوم «خود» جوان است که بین دو نفر واقع شده است.

در این قبیل رویدادها، گاهی هم «خود» و «فراخود» زورشان بر «نهاد» می‌چربد، ولی اکثراً بلکه همیشه اوقات «نهاد» یا همان «لی‌بیدو» زورش می‌چربد و اگر عیناً همان کار را که می‌خواهی به انجام نرساند به شکل‌های دیگری «خود» را وادار به فعالیت می‌کند، در این هنگام است که عقده‌ها به وجود می‌آیند، تصعید می‌شوند، واپس زده می‌شوند، آراسته می‌شوند، دفاع می‌کنند و نظایر آنها.

در این مبارزه اگر «خود» و «فراخود» زورشان می‌چربید، جوان داخل رختخواب زن شوهردار نمی‌شد و آبروریزی به بار نمی‌آمد. شوهر زن مطلع نمی‌شد و کارشان به کلانتری نمی‌کشید.

پس حالا شما فهمیدید که هر نفر سه نفر است نفراول خود شما هستید که آن را «خود» می‌گوییم که می‌توان گفت  همان عقل شما است، نفر دوم داخل روان و درون شما است که به شما می‌گوید برو تفریح کن، عشق کن(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) و آن را «نهاد» می‌گوییم که همان شیطان ضمیر آدمی است، نفر سوم آداب و مقررات و قوانین اجتماعی و تعلیم و تربیت‌های خانوادگی و مذهبی است که انجام یا عدم انجام کارها را برای شما تعیین می‌نماید و آن را «فراخود» می‌گوییم و حالا به طرز کار هر یک از این سه نفر  که در وجود یک نفر جمع هستند  می‌پردازیم. اگر شخصیت انسان را به یک مثلث تشبیه کنیم این سه نفر سه  ضلع مثلث هستند.

ضمیر ناخود آگاه

ادامه دارد…(بخش شعور باطن)

دیدگاه های این نوشته

دیدگاه شما

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

تبلیغات

inapply team | All Rights Reserved - © 2012

باز نشر مطالب هیپنوتیسم دات آی آر تنها با ذکر نام و آدرس سايت مجاز مي باشد .