اوقات شرعی به افق شهرها


خانه » تغذیه سالم » دستوراتی از کتاب یوگا درباره چگونگی خوردن

دستوراتی از کتاب یوگا درباره چگونگی خوردن

دستوراتی از کتاب یوگا درباره چگونگی خوردن

دستوراتی از کتاب یوگا درباره چگونگی خوردن

بدیهی است که اگر نخواهید که آن­قدر از بنیه و سلامتی که بر اثر انجام تمرینات یوگا به دست می­اید به خطر می­افتد بایستی توجه داشته باشید که چه می­خورید و چطور می­خورید. در این مورد میانه­ روی شرط است. به جوکی توصیه شده که در هر وعده غذای اصلی فقط نصف معده را از غذا پر کند و یک ربع از باقیمانده را آب بیاشامد و ربع دیگر را خالی بگذارد معنای این دستور این است که در هر وعده غذا بایستی به قدری خورد که رفع گرسنگی شود ولی نه به آن اندازه که تا گلو برسد.

 

چگونه و چقدر باید خورد؟

در خصوص چگونگی خوردن، مطالب ذیل از کتاب اسرار تندرستی درج می­شود:

۱-از پرخوری و خوردن غذاهای ثقیل و یا ناسازگار پرهیز کنید.

۲-غذاهایی که ویتامین «ب» دارد مصرف کنید (گوجه فرنگی، برگ کلم تازه، کاهو، اسفناج، جو، گندم، ذرت، جگر، خاویار، شیر، سیب و پرتقال درای ویتامین «ب» هستند).

۳-به قدر کافی بخوابید.

۴-از حضور در اماکن پر سر و صدا حدالامکان اجتناب کنید و یا لااقل سعی کنید روزی چند ساعت در محلی ساکت و بی­ سر و صدا به استراحت بپردازید.

۵-کارهای دشوار را ساده جلوه دهید و از سخت­گیری بپرهیزید.

۶-هوای آزاد استنشاق کنید.

۷-همیشه در برابر مشکلات تبسم کنید و غم به خود راه ندهید.

۸-کارهای خود را با تنهایی انجام دهید و از عجله بپرهیزید.

۹-هفته­ ای یک بار کاملاً استراحت کنید.

۱۰- موقع عصبانی شدن عملی که عصبانیت شما را فراهم کرده پیدا نموده و به تجزیه و تحلیلش بپردازید. با این عمل غالباً پی خواهید­برد که علت عصبانیت شما جزئی و بی­ اهمیت بوده­ است. با درک این نکته مهم شما فوراً احساس آرامش خواهید­کرد.

                                              بعضی دستورات ساده

دستورات فوق از نسخه رساله سانسکریت برای جلب توجه نوشته شده که برای جوکی­های هند اوامر لازم ­الاجرائیست زیرا آنان تحت انضباط شدید و محکمی بایستی به سوی هدف می­­رفتند ولی دستوراتی که ذیلاً شرح داده می­شود برای مردم مغرب زمین که منظورشان فقط به دست آوردن سلامتی کامل و رسیدن به فواید تمرینات یوگا است مناسب خواهد بود.

الف- خوراک خود را حدالمقدور از اغذیه طبیعی انتخاب کنید. زیرا غذاهای معمولی ما برای خوش­ایند آنقدر تصفیه می­شوند که تقریباً خاصیت غذایی خود را از دست می­دهند. تا می­توانید سبزی­های تازه و میوه بخورید.

کربوهیدرات­های نشاسته­ ای را که امروزه قسمت اعظم اغذیه را در مغرب زمین تشکیل می­ دهد از غذای خود حذف کنید. سبزی و میوه به جریان خون کمک کرده و به پوست بدن سلامتی می­بخشد.

ویتامین (A) که موجب ازدیاد بینایی و جلوگیری از امراض می­شود در سبزی­ها به حد وفور یافت می­شود و بزرگ­ترین منابع آن در سبزی­های ذیل است:

۱-بولاغ اوتی ( که در میان چشمه­ سارها می­روید) اسفناج، کلم، نخود سبز، میوه­ های تازه از مهم­ترین منبع ویتامین (C) هستند که به لثه و دندان­ها سلامتی بخشیده و موجب شفا یافتن سریع زخم­ها و شخص را از بیماری فساد خون در امان می­دارد. سبزی­های تازه نیز از ویتامین (C) آکنده هستند.

۲-نان سبوس با گندم بخورید و از نان بی ­سبوس صرف نظر کنید. خواص غذایی گندم پس از گرفتن سبوس آن از بین می­رود.

۳- شیر زیاد بنوشید زیرا منبع کلسیم، فسفر، پتاس، و ویتامین­های (A) بوده و اساس سلامتی دندان­ها و استخوان­ها است و بدن را از ابتلا به بیماری­های شکنندگی استخوان و نرمی استخوان محفوظ می­دارد.

۴- پنیر زیاد باید خورد زیرا پروتئین لازم برای بدن تأمین می­کند و مملو از ویتامین (A) و (B2) یعنی (ریبوفلاوین) می­باشد  و ویتامین (D) را نیز به حد وافر دارد.

ویتامین (B2) موجب تولید انرژی می­شود و رنگ و رو بشره را حفظ می­کند و ضامن سلامتی چشم و نسوج اعصاب می­باشد واین ماده در خمیر مایه شیر، ماست، تخم مرغ، و نان قهوه ­ای نیز فراوان است.

۵-غذای خود را بجوید- جوکی­ها به این موضوع خیلی اهمیت می­دهند بدیهی است که آنان به طرز غذا خوردن خیلی بیش از خود غذا اهمیت می­دهند، غذاهای خشک و سفت بایستی قبلاً قطعه قطعه شده در آب یا مایع دیگر خیس شده و سپس به داخل معده فرستاده شوند.

این شکستن و قطعه قطعه شدن و خیس کردن غذا وسیله جوسدن و امتزاج با بزاق برای هضم غذا فوق­ العاده مهم است و نبایستی سهل ­انگاری شده یا صرف نظر گردد.

۶-  وقتی در حال هیجان و عصبانیت هستید غذا نخورید هیجانات احساساتی مانع ترشح اسید معدی می­شود و درنتیجه هضم مختل می­گردد. به همین دلیل پس از ورزش بلافاصله نباید غذا خورد از ورزش نکردن و پرخوردن و اضطراب و دلواپسی عوارضی عارض بدن می­گردد که مهم­تر از همه عوارضی است که از خوردن غذاهای مضر مثل ادویه­جات و کلوچه قندی و سرخ­ کردنی­ها عارض می­شود.

اشخاصی که بر حسب شغل و کار خود حرکت ندارند فوق‌العاده در معرض  خطر امراض معدی  هستند و بایستی تا می‌تواتند هوای آزاد استنشاق کرده و در ساعات فراغت ورزش  کنند.

۷- برای جلوگیری از یبوست همیشه همراه با اغذیه‌ی خود مقداری ملین مصرف کنید. اغذیه‌ای که به مقدار زیاد دارای مواد ملین هستند عبارتند از: نان قهوه‌ای، میوه‌های تازه یا خشک، پیاز، کلم، کاهو، اسفناج و غلات. ورزش نکردن یبوست می‌آورد، اگر تمرینات یوگا را مرتباً انجام دهید از این حیث ناراحتی نخواهید داشت.

۸- از پرخوری  بپرهیزید و به دستگاه گوارش خود فرصت دهید تا کار خود را انجام دهد. یک ربع از گنجایش معدی بایستی پس از صرف غذا خالی بماند. جیره غذایی هر وعده بایستی دارای حجم کافی باشد که گرسنگی را فرو نشاند ولی نه به آن حد که عمل دفع و هضم را مختل سازد. اگر غذای خود را به حد کافی بجوید از مقدار غذایی که مصرف می­کنید کسب رضاییت بیشتری خواهید کرد.

پرخوری علت اصلی فربهی است و افزایش وزن بدن موجب آمادگی برای پذیرش امراض مختلف است، امراض کبد، قلب، قند، نقرس، فشار خون، اختلال هاضمه، را تولید می­کند. اگر دچار فربهی هستید در اولین(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) وحله غذاهای کربوهیدراته را از خوراک خود حذف کنید، نان، نان قندی، آرد، کیک­های شیرین، سیب­زمینی و غیره. در عوض می­توانید غذاهای ذیل را جانشین آن­ها کنید، پنیر، تخم مرغ، میوه، سبزیجات، آجیل، ماست و غیره.تمرینات آسانا، یوگا و تمرینات تنفسی برای تناسب اندام فوق ­العاده مفید است.

۹- در فاصله غذاها می­توانید آب خوردن و آب میوه بنوشید.

باز هم درباره جویدن غذا- خوب جویدن غذا دو فایده بسیار مهم دارد:

۱-یکی اینکه اگر غذا در دهان کاملاً به شکل آبکی درآید، معده شما تا دم مرگ هم سالم و قوی باقی خواهد ماند، توجه داشته باشید که معده شما دندان ندارد که غذای نجویده شما را دندان بزند، اگر غذایی جویده نمی­شود مانند رگ و ریشه گوشت فوراً از دهان خارج کنید با یک تکه نان یا دستمال کاغذی یا با  قاشق خارج کنید و در گوشه بشقاب بگذارید، اگر در میهمانی هستید با مهارت این کار را انجام دهید که حدالامکان کسی متوجه نشود.

۲-فایده دوم جویدن غذا یک نوع تربیت و تقویت اراده است، آقای مهندسی می­گفت من در کودکی عادت به تند خوردن و نجویدن غذا داشتم، در نتیجه همیشه معده­ ام درد می­کرد از ۱۸ سالگی تصمیم گرفتم غذا را خوب بجوم ولی اکنون که ۳۸ سال دارم، مدت ۲۰ سال است که نتوانسته­ام عادت تند خوردن و خوب نجویدن غذا را از بین ببرم. ترک عادت تند خوردن غذا بسیار مشکل است، مگر شب­ها هنگام خوابیدن. چشم‌های خود را ببندید و مجسم کنید که دارید غذا را می­جوید و آهسته غذا می­خورید.

۳-حالا اجازه بفرمائید به موضوع بعدی که عبارت از طرز انتخاب سوژه برای هیپنوتیزم کردن است بپردازیم. شما بدون انجام تمرینات یوگا هم می‌توانید مقدمات هیپنوتیزم را یاد بگیرید ولی لا اقل باید بتوانید ۱۵ تا ۲۵ دقیقه بدون پلک زدن به چشم­های «خواب­رو» خیره شوید، اگر به این کار هم قادر نبودید. می­توانید با وسائل مکانیکی نظیر شمع و پاندول و غیره دیگران را هیپنوتیزم نمایید، ولی انجام تمرینات یوگا زیاد وقت شما را نخواهد گرفت هر کس می­تواند با مطالعه و انتخاب تمرینات با وقت خود برنامه ده دقیقه­ای یا ۲۰ دقیقه­ ای و یا نیم ­ساعتی تنظیم نماید. من نیم ساعت صبح  به تمرینات یوگا می­پردازم ولی برنامه  شما ممکن است به ترتیب زیر باشد:

برنامه پانزده دقیقه ­ای یوگا

۱- نشستن یوگا                        ۱ دقیقه

۲- حالت کبری                  نیم دقیقه

۳- حالت مکان هندسی      نیم دقیقه

۴- حالت کمانی                        نیم دقیقه

۵- ایستادن روی شانه                ۱ دقیقه

۶- حالت گاو آهن               ۱ دقیقه

۷- ایستادن روی سر          ۱ دقیقه

۸- حالت پیچ                     نیم دقیقه

۹- حالت مثلثی                ۱ دقیقه

۱۰- حالت طرز یوگا          ۱ دقیقه

۱۱-تنفس یوگا                        ۲ دقیقه

۱۲-حالت تفکری             ۲ دقیقه

۱۳-حالت نعش               ۳ دقیقه

جمع                              ۱۵ دقیقه

اگر این برنامه را نمی­خواهید اجرا کنید، تمرین نگاه کردن به نقطه سیاه را ۱۵ دقیقه انجام دهید و یا می­توانید این برنامه ۱۵ دقیقه ­ای یوگا را صبح انجام دهید و تمرین نقطه سیاه و نخ­ ها را بعد­از طهرها یا شب انجام دهید. ملاحظه می‌فرمایید، این همه مطالبی که تا این­جا در این بخش نوشته شد، فقط ۱۵ دقیقه حداقل وقت شما را در روز می­توانید بگیرید. حداکثر آن در دست خودتان است یعنی به جای هر یک دقیقه می­توانید ۵ دقیقه  تا ۲۰ دقیقه تمرین کنید. و یا اگر وقت کافی دارید در بخش (تمرینات یوگا در ۳۱ روز) در همین سایت را دنبال کنید.و هر روز فقط تمرینات همان روز را انجام دهید که فوق العاده در زندگی شما معجزه میکند. در این بخش ۳۱ تمرین در ۳۱ روز گنجانده شده و شما هر روز یه بخش از این تمرینات را با دقت یاد بگیرید و بعد انجام دهید.اگر در تمرینات سوالی دارید و یا مشکلی دارید  می­ توانید در قسمت نظرات در همین بخش برای من مطرح کنیدو یا در قسمت ( تماس با ما) سوالاتتان را  برام بفرستید.

ورزش­های یوگا، روح و جسم را سالم، با رشد تمرکز فکر حافظه را تقویت، بدن را متعادل و طول عمر را زیاد می­کند در نتیجه شما را برای انجام عمل هیپنوتیزم آماده می­نماید.

(بخش تغذیه سالم)

مطالب مرتبط

دیدگاه های این نوشته

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

تبلیغات

inapply team | All Rights Reserved - © 2012

باز نشر مطالب هیپنوتیسم دات آی آر تنها با ذکر نام و آدرس سايت مجاز مي باشد .