اوقات شرعی به افق شهرها


خانه » روش خواب مصنوعی » روش‌های مسلم برای ایجاد خواب مصنوعی

روش‌های مسلم برای ایجاد خواب مصنوعی

روش‌های مسلم برای ایجاد خواب مصنوعی

روش‌های مسلم برای ایجاد خواب مصنوعی

امروز دیگر نمی‌توان هیپنوتیزم را از اسرار مکنونه شمرده در ردیف موهومات و خرافات قرار داد، بلکه به وسیله‌ی تجربه و مشاهده و مطالعات دانشمندان و علاقه‌مندان جزو علوم مثبته درآمده هر شخص می‌تواند با این علم آشنایی پیدا کرده در عرض چند ماه مطالعه و تمرین، و ممارست موفقیت کاملی را به دست آورد.

چون عده‌ای از شیادان در سال‌های نمایش و صحنه‌های تئاتر این علم را با تردستی و چشم‌بندی و غیره مخلوط کرده، برای به دست آوردن پول و مکنت، وسیله‌ای قرار داده بودند، لذا در نظر عده‌ای مانیه‌تیزم و هیپنوتیزم ارزش حقیقی خود را از دست داده آن را در ردیف اعمال حقه‌بازی و افعال چشم‌بندی می‌دانستند، برخی نیز برعکس این دسته، مدعی هستند در این عملیات نیروی فوق‌العاده‌ای دخالت دارد و جز عده‌ی معدودی نمی‌توانند آن را یاد بگیرند. 

در حقیقت هیچ یک از این دو نظریه صحیح نمی‌باشد، طرفداران آن در افراط و تفریط هستند، بلکه این نیرو و تظاهر آن به اشکال مختلف خواب و حالت چیزی جز آثار حادثات طبیعی نمی‌باشد، به وسیله‌ی حواس خود آنها را می‌توانیم احساس و درک نماییم.

تاکنون کتاب‌های بی‌شماری از طرف دانشمندان این علم به زبان‌های مختلف  زنده‌ی جهان به رشته‌ی تحریر در آمده، مخصوصاً پس از جنگ جهانی دوم در اجتماعات بشری پیروانی پیدا کرده، نظریه‌های ضد و نقیض بیان گردیده که بحث در این قسمت خارج از موضوع این نوشته است. منظور این که ایران نیز از این جریانات و مطالعات دور نیفتاده، در مسیر آن در عرض چند سال اخیر نویسندگان و مترجمان کتاب‌های مفیدی نوشته و ترجمه کرده اند. هم‌چنین مقالات کوتاهی که به قلم عده‌ای از علاقه‌مندان نوشته شده، ترجمه و در مجلات درج گردیده که بیشتر دارای عناوین قابل توجه بوده جز تاریخچه‌ی مختصر و اطلاعات ناقص علمی، چیز دیگری را حاوی نمی‌باشند.

 در تعقیب این سایت بیشتر این است که عملاً طرق آموختن آن را نشان دهد جز در مواردی که ضروری به نظر می‌رسد از تاریخ پیدایش آن بحثی در میان گذارد.

پروفسور “لویس” یکی از استادان بیمارستان “شاریته” فرانسه در تدریس‌های خود اصول خوابانیدن را به شرح زیر بیان می‌کند:

۱-   در اعضاء بدن انسان نقاطی تشخیص داده شده که با فشار یا تماس  مختصر به آن نقاط حساس، خواب ایجاد می‌شود. این نقاط حساس در همه کس یکسان نبوده، تشخیص آنها بر عهده‌ی عاملین است.

۲-   به وسیله‌ی توجه و عطف چشمان معمول به یک نقطه‌ی معین و یا شئی براق، یا با نگاه کردن در چشم‌های عامل، یا به وسیله‌ی چراغ‌های پرنور و بسیار شدید می‌باشد، امروز برای تسهیل به دست آمدن خواب از حباب‌های مخصوص و آینه‌گردان استفاده می‌شود.

۳-   به وسیله وارد آوردن فشار مختصر و خفیف بر روی پلک چشم‌های معمول.

۴-   به وسیله‌ی صدای یکنواخت ساعت و امثال آن.

۵-   به وسیله‌ی تلقین.

۶-   به وسیله‌ی نیروی مغناطیس شخصی یعنی مانیه‌تیزم.

با توجه به اصول شش‌گانه فوق، می‌توان تشخیص داد که سه روش مسلم خوابانیدن، یعنی مانیه‌تیزم و هیپنوتیزم و تلقین در تدریس‌های پروفسور لویس مندرج است. فرازهای یک الی چهار مربوط  به هیپنوتیزم، فراز پنجم تلقین ‌آخرین فراز عبارت از مانیه‌تیزم می‌باشد.

مسمر نخستین کسی است که علم مانیه‌تیزم را به صورت علمی به جهانیان معرفی کرده است. این نیرو را از قدیم‌الایام کاهنین و درباریان می‌شناختند ولی این که به حقیقت آن پی برده بودند یا نه، بر ما معلوم نیست. امروزه فقیرها و برهنه ها در هندوستان با روشی که مختص خودشان است و شباهت کاملی به اصول قدیمه دارد کارهای خارق‌العاده‌ای را انجام می‌دهند.

اصل دیگر که در کشف آن برد دخالت داشته هیپنوتیزم است. این روش را نیز قبلاً جهان شرق می‌دانست، چون شخص مزبور آن را با علم جدید تطبیق نموده لذا موسس آن شناخته شده است. این اصول را “مسمریسم” و “بردیسم” می‌نامند.

بعدها دکتر “لیه بو” روش تلقین را کشف و ثابت نمود که تمام آثار دو اصل فوق را می‌توان تنها با تلقین ایجاد نمود و در آن موفقیت‌های بزرگی را به دست آورد. امروز برای خواب کردن از این سه روش مختلف استفاده کرده در یک آن در معمول مورد استفاده قرار می‌دهند که “خواب‌های مرکب” یا “مخلوط” نامیده می‌شود.

شخص عامل برای این‌که در امر خوابانیدن معمول مجرب شود لازم است هر یک از این اصول و روش‌های خواب را کاملاً یاد بگیرد و بتواند معمولین حساس را با تلقین و هیپنوتیزم و مانیه‌تیزم خواب نماید. استادان فن امروز از این سه روش مختلف استفاده می‌کنند.

بدین ترتیب سه روش مختلف خواب کردن بین دانشمندان روان‌شناس و دکترهای متخصص اعصاب رواج دارد، و “فروید” با روش خود صفحه‌ی تازه‌ای در روان‌شناسی گشوده و “پسیکانالیز” را به وجود آورده است. “لوئیس ارتن” یکی از استادان روان شناسی و بیماری‌های(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) اعصاب، عقیده دارد که فروید و آنانی که چون ایشان در این طریق «تجربه روانی» گام برداشته‌اند، عقایدشان بیهوده می‌باشد. برعکس “پیر ژانت” که کتاب‌های قابل توجهی راجع به این دانش نوشته بیشتر از فروید به حقیقت نزدیک گردیده است.

پیر ژانت در سال ۱۹۰۵ در “بستون” و در سال‌های ۱۹۰۷  در “کولژدوفرانس” راجع به تداوی روحی تدریس کرده دارای شخصیت بزرگی بوده و نظریات خود را در کتاب‌های متعدد جمع‌آوری کرده است به نوبت خود این دانشمند راجع به فروید چنین عقیده دارد، مقتضی است علم روان‌شناسی در تاریخ خود مقامی برای این شخص باز نماید، اعتقاد دارد فروید این تحقیقات را به صورت بارزی، تغییر داده علاوه بر این‌که نتایجی مفید در عالم پزشکی به دست آورده سبب توسعه‌ی روان شناسی و پیشرفت ان گردیده است.

باید توجه داشت علوم پزشکی با روان‌شناسی در قسمت “تداوی روحی” ارتباط کامل، مستقیم و نزدیک دارد، مخصوصاً آنانی که در جهان علم روان‌شناسی مشغول تحقیقات هستند از دکترهای بنام عالم پزشکی نیز محسوب می‌شوند و نظریه‌های آنان در این قسمت نیز قابل توجه است.

از مدت‌ها پیش‌تر از این دانمشندانی چون «مسمر، مولفورد، شارگو، برنهایم، شارل ریشه، آنتوان، دورویل و پسران، دکتر ساژ، لافونتن» و عده‌ی دیگر که مقامی شامخ در تاریخ علم پزشکی و روان‌شناسی دارند، در ریشه‌کن کردن اوهام و خرافات از این دانش، نقش بزرگی را بازی کرده‌اند. امروزه هر چه از تلقین و هیپنوتیزم و مانیه‌تیزم می‌دانیم نتیجه‌ی مطالعات و مناقشات و فعالیت‌های شبانه‌روزی این دانشمندان بوده که راه پیشرفت را نشان داده‌اند، چنان‌چه در تاریخ هیپنوتیزم، مکاتب “نانسی و سالپتریه” و نتیجه‌ی مناقشات و مخالفت‌های موسسین این دو مکتب قابل مداقه و مطالعه است.

منشأ این تغییرات در علم روان‌‌شناسی اوسط قرن نوزدهم بوده. عده‌ای از دانشمندان مشاهده و تجربه را در اعمال نفسانی چون اعمال طبیعی دیگر دخالت داده‌اند، البته در فرانسه و بعد در روسیه و امریکا و انگلستان، پیروان آن بیشتر شده، معالجات آنها توجه مردم را به خود جلب کرده است.

بالاخره اعمال مخصوصاً عقاید دانشمند اتریشی فروید و کشف علل امراض عصبی و فکری و طرز مرتضان هندی و کارهای هیپنوتیزورهای مشهور جهان ثابت می‌کند، امروزه مانیه‌تیزم و هیپنوتیزم و تلقین سه روش مسلم خوابانیدن به شمار است، پایه و اساس آنها روی منطق قوی و مشاهده و تجربه قرار گرفته نمی‌توان منکر حقیقت آنها گردید تأثیر در معمول در نتیجه‌ی نگاه، حرکات و اشارات و یا گفتار به عمل می‌آید که این سه اصل با مانیه‌تیزم و هیپنوتیزم و تلقین در خواب‌های مخلوط تطبیق و در حقیقت از تأثیرات نیروی معنوی می‌باشد.

به طور کلی هر یک از عاملین مجرب که در ایجاد تاریخ این علم، دارای مقام و شخصیتی هستند، برای خوابانیدن معمولین، روشی را انتخاب کرده و به کار بستند. با توجه به عملیات و طرق انتخابی آنان که در مباحث بعدی به طور مشروح خواهم نوشت هر سه روش را به کار می‌برند، منتهی در هر کدام یک روش از دو روش دیگر بیشتر اعمال می‌شد که از خصوصیات عملیات آنان می‌باشد، به طور مثال می‌توان بین دستورات خواب “راهب فاریا” و اصول “دکتر ریشه” یا “کرلینک” فرق بزرگی قائل شد، یا این‌که طرز کار کشیش معروف “راسپوتین” از هر لحاظ با اصولی که دانشمندان این علم به کار برده‌اند، کاملاً فرق دارد. وجود همچو اشخاص با توجه به وضع اجتماعی و احوال جسمانی، در دنیا نادر بوده شاید بعد از این در تاریخ این دانش اشخاصی چون راسپوتین مشاهده نگردد. امید است برای فراگیرندگان این دانش شرح حال  و سرگذشت این کشیش بهترین درس عبرت قرار گرفته و به وسیله‌ی آموختن آن بار سنگینی از دوش اجتماع بردارند.

ادامه دارد…(بخش  روش خواب مصنوعی)

دیدگاه های این نوشته

دیدگاه شما

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

تبلیغات

inapply team | All Rights Reserved - © 2012

باز نشر مطالب هیپنوتیسم دات آی آر تنها با ذکر نام و آدرس سايت مجاز مي باشد .