اوقات شرعی به افق شهرها


خانه » شعور باطن » شعور باطن یعنی چه؟

شعور باطن یعنی چه؟

شعور باطن یعنی چه؟

شعور  باطن یعنی چه

مقدمه اول

اگر بدن انسان را به کره زمین تشبیه کنیم شعور باطن قاره جدیدی بود که فروید روانپزشک اتریشی آن را کشف کرد.

کشف این قاره جدید که به نام شعور  باطن یا ناخودآگاهی است، به چه درد می‌خورد و چقدر ارزش دارد؟

ارزش این قاره به نام شعور باطن آن قدر زیاد است که درباره آن می‌توان گفت که کوه‌های آن همه از الماس و زمرد و خاک آن از طلا تشکیل شده و جنگل‌های آن همه از اشرفی درست شده و دریاها و رودخانه‌های آن همه مملو از یاقوت است.

آیا لازم نیست قاره به این عظمت و ارزشمندی را خوب بشناسیم؟

حالا با هم قدم به قدم در این قاره جدید  در دنیای درون آدمی پیش خواهیم رفت.

انرژی روانی و فکری شما صد واحد است، ولی شاید بیش از نود واحد آن در قید و بندهای دنیای درون شما محبوس هستند، و شما هر قدر در این سرزمین به نام دنیای درون پیش بروید یکایک زند ان‌ها را(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) در اعماق تاریکی دنیای درون یافته و نیروهای زنجیر شده خود را از زندان‌ها آزاد خواهید کرد. در نتیجه استعداد جسمی و روانی و فکری شما به طور اعجازانگیزی رو به فزونی خواهد گذاشت.

مقدمه دوم

شکست عقل و اراده

رد عقاید ارسطو، افلاطون، سقراط و بسیاری از فلاسفه و دانشمندان دیگر

 ای عقل برو برو کـه امشب شادم

از شـــر  حـســـاب غلـطلـت آزادام

بیچارگی من آن زمان گشت شروع

کــز جهل بـه چنگ تو اسیر افتــادم

با پی بردن به اسرار درون، اگر بگوییم عقل و اراده کهنه و دمده شده است، و اگر بگوییم عقل و اراده شکست خورده است سخنی به گزاف نگفته ایم، زیرا آنقدرها هم که تصور می‌شد عقل و اراده و منطق در سرنوشت، اعمال و رفتار و فعالیت بشر موثر نبوده است، زیرا نیرو و عامل دیگری در اعماق درون بشر بوده که قدرت آن در فرمان دادن به اعمال و رفتار بشریت خیلی قوی‌تر از عقل و اراده و منطق بوده است.

دانشمندان از زمان‌های بسیار قدیم تا بدو پیدایش اسرار دنیای درون یعنی اسرار شعور باطن یا همان ناخودآگاهی، انسان را موجودی عاقل و منطقی تصور می‌کردند در حالی که امروزه روانکاوان معتقدند که برخلاف تصور و عقاید فلاسفه قدیم نظیر سقراط، افلاطون و ارسطو، انسان موجودی احساسی است و عقل و منطق خیلی کم در زندگی او دخالت دارد.

هم اکنون خود شما شاید تصور می‌کنید که هر کاری که بشر می‌کند از روی عقل و اراده و سنجیده است، با این حساب افراد حسود، دزد، دروغگو، خودپرست، عوام فریب، کلاهبردار، دو رو، کینه توز، لاقید، تنبل، اغفالگر، ریاکار و منحرفین جنسی و بالاخره همه و همه نظیر آنها مقصر و مسؤول هستند، در حالی که طبق نظریه جدید روانکاوی این قبیل اشخاص مقصر و مسؤول نیستند بلکه افرادی هستند که مبتلا به بیماری‌های روانی می‌باشند.

گرچه فلاسفه قدیم نظیر  سقراط و بخصوص  افلاطون به طور غیرمستقیم اشاراتی درباره ضمیر ناخودآگاهی دارند، ولی آن نظرات اولاً کامل و قطعی نبوده‌اند، ثانیاً عقیده نداشتند که ضمیر باطن، نیرومندتر از عقل و فکر و اراده یعنی خودآگاهی باشد.

در این‌باره فعلاً من فقط یک مثال می‌زنم، ولی در پایان این مبحث مثال‌های زیادتری خواهم آورد.

به این نظریه دقت کنید.

بنابر نظریه روانکاوی اگر «لی بیدو» در لثه دندان‌های طفل تثبیت شود، طفل شروع به گاز گرفتن و دندان زدن می‌کند و در چنین وضعی از شکستن و پاره کردن و دریدن لذت می‌برد و این طفل در سن بزرگی اگر بیسواد باشد، ممکن است پس از کار کردن در شغل‌های متفاوت، خیاطی یا قصابی را انتخاب نماید، زیرا هر دو با دریدن وپاره کردن سروکار دارد و چنان‌چه شخصی بپرسد که چرا  قصابی یا خیاطی را انتخاب کرده‌ای؟ استدلال خواهد کرد که با تعقل و تفکر و مشورت دیگران به علت مفید بودن برای مردم و خودم این شغل را انتخاب کردم و ممکن است دلایل دیگری نیز ارایه بدهد و در ضمن نباید فراموش کرد که چنین شخصی برای چاقوکشی و آدم‌کشی و ضرب و جرح به طور ناخودآگاه استعداد و آمادگی زیاد دارد، بنابراین اگر در محیط نامناسبی  قرار گیرد اجباراً و ناخودآگاه مرتکب ضرب و جرح و احیاناً آدم‌کشی خواهد شد.

حال اگر چنین طفلی در بزرگی باسواد شود به احتمال زیاد پس از تفکر و تعقل و  مشورت زیاد به سوی جراحی خواهد رفت و این پزشک جراح تصور خواهد کرد که به کمک عقل و من طق جراحی را انتخاب کرده است.

البته عقیده من این نیست که تمام جراحان و قصاب‌ها و خیاط‌ها و چاقوکش‌ها و جلادها صد در صد کسانی بوده‌اند که در زمان طفولیت «لی‌بیدوی» آنها در مرحله لثه و دندان تثبیت شده است، نسبت استثناء این مسأله زیاد است و نقش «لی‌بیدو» در تعیین سرنوشت بسیار و یکی از عوامل  موثر و کمک‌کننده است، و عواملی دیگر نظیر تربیت مجدد، تأثیر محیط  و اجبار و نظایر آن ممکن است به حکومت «لی‌بیدو» کمک کند و یا نقش آن را بی‌اثر نماید. به علاوه در هر مرحله‌ای از زندگی ممکن است رویدادهای زندگی در لحظه ایجاد تمرکز فکر اثراتی مثبت یا منفی در ناخودآگاهی باقی گذارده، که اجباراً در مراحل بعدی زندگی به شکل انجام اعمال خاصی ظاهر شود.

 به هر حال پس ازبیان این‌دو مقدمه به اصل مطلب که عبارت از تعریف شعور باطن است می‌پردازیم.

 شعور باطن به پنج بخش زیر تقسیم می‌شود:

بخش اول: تعریف شعور باطن و خصوصیات آن

بخش دوم: تعریف «لی‌بیدو» و تأثیر آن در پی‌ریزی سرنوشت انسان‌ها

بخش سوم: تعریف «نهاد»، «خود»، «فراخود»

بخش چهارم: تعریف مکانیسم‌ها یا ساز و کارهای دفاعی

بخش پنجم: تعریف تسلسل سیر قهقرایی

 

ادامه دارد. . . (بخش شعور باطن)

دیدگاه های این نوشته

دیدگاه شما

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

تبلیغات

inapply team | All Rights Reserved - © 2012

باز نشر مطالب هیپنوتیسم دات آی آر تنها با ذکر نام و آدرس سايت مجاز مي باشد .